Thursday, June 5, 2008

syonoknyer......

...pagi tu becok jer bb bertanya semasa disiapkan
oleh Lady.."nak kemana neh ibu, ayah...nak kemana neh"

"kita pegi jalan-jalan....", terang Lady

"along.. angah cepat mangun, mangun, jalan....", melompat bb kegirangan
....macam lipas kudung abg Long ngan kak Ngah bangun mandi bila dengar nak pegi jenjalan.. mcm tu lar kebiasaanya, kalau hari biasa jam 10 pagi pun blum tentu bangun lagi tuh...



aku bawa they all pegi jenjalan ke Lok Kawi Wild Life Park. Kira-kira 1 jam perjalanan dari rumah aku ke sana. Jika dari bandar KK lebih kurang 20 minit sahaja perjalanan.....










...seronoknya nak pi tgk penghuni wild life park tuh.... tapi cuaca mendung saja neh...






then pi tempat pak belang pulak... kat sini tetibaj er dgn hujan lebat turun.... dekat 1 jam juga di kandang pak belang neh... seram juga bila sang belang terkam ke dinding kaca... rasa mcm tak selamat pun ada.... bb ngan kak ngah menjerit2 bila di terkam...
















"ayah.. cikgu kata orang berasal dari monyet.... tapi kenapa masih banyak monyet, org utan yang tak jadi orang ayah...?", selamba jer kak ngah bertanya...


errrrrrkkkkk... alamak.. apa aku nak jawab haaaa................. kak ngah aku tgk mcm serius jer muka dia minta aku jawabkan pertanyaan tuh....

"apa yang cikgu ckpkan tu sebenarnya adalah teori sains sahaja.... setiap makluk ciptaan Allah s.w.t memang telah ditetapkan keadaanya, untuk apa, dimana, bila dan sebagainya, apa yg kita tgk skrg ini lah keadaan yg telah ditetapkan oleh Allah s.w.t...!", sambil aku memandang Lady memohon simpati... agak berat juga jawapan yg aku berikan, masuk kekepala kak ngah ker jawapan aku tuh... adoiiiiiiiiii
diam saja kak ngah, paham lar tu kot....... dalam ujan yg renyai-renyai tu berpeluh juga aku menjawab soalan bonus dari kak ngah..........

...walau pun rimas dengan hujan, aku tgk anak-anak aku enjoy dan hapi jer.... basah pun basah lar.... enjoyyyyyyyyyyyyyyyy....



"ayah..ayah... idung dia macam jijan aja awak... aja awak tuuuu", tunjuk bb kepada aku..






tergaru-garu kepala aku... mender neh... Lady berbisik kat telinga aku, " si Zizan dalam Raja Lawak tu... !!!"
Ooooooooooo........ ketawa mengekek aku sambil memelok bb yg tengah syok melihat Proboscis Monkey tgh makan..... x bley ingat aku semua neh, insaf aku..... mungkin kerana aku tidak selalu melayan bb berborak hinggakan kekadang aku tak dapat tangkap maksud apa yang nak disampaikan oleh bb.......

"eeiiiii... comel nyerrrrrrrr ayah, nanti ayah beli 2 eko yer kita bela di rumah..!!", seloroh abg Long sambil melihat buaya air tawar tengah melepak.....
Lady mencelah, "bolehh... nanti abg Long yg bagi makan hari-hari "
......ketawa aku mendengarkanya.... x penah2 aku gelak besar.. tapi hari tu memang aku tergelak, seronok sesangat...!!!!!!!!


"pandainya gajah tu menari ayah... tapi kenapa mcm tu jer dia dia buat..!!", tanya kak ngah..
"dah x der sesiapa ajarkan dia, kak ngah pegi lar ajarkan gajah tu menari...," ujar aku....

"ayah, ayah...bila kita nak datang lagi ayah... bb cuka datang cini," tanya bb
BB suka yer... ayah pun suka, nanti ada ada masa kita datang yer sayang....

Seronok aku hari tuh.. biar pun letih.. dgn baju basah lencun.. berjalan jauh.. tapi berbaloi dpt meluangkan masa dengan keluarga aku.... terfikir aku, masih ada yg aku x faham dan memerlukan perhatian lebih kerap lagi dan mungkin faktor masa yang membataskan semanya ini... aku berjanji pada diri aku untuk mencari lebih ruang utk keluarga aku......

3 comments:

Mademoiselle Cynicleopetra said...

nih yang selalu buat mok marah nih teori charles darwin kurape nih berleluasa sgt...sehingga ke pelajaran kanak-kanak..cam nak cokik guru yang mengajar science itu...

Mademoiselle Cynicleopetra said...

btw bukan sahaja anak-anakmu itu comei..bini mung pung comei sungguh senak...alhamdullillah pasti bahagia....syukur

floweristachantress said...

lor cikgu apa lah yang ajar cam tu? ishh.. dalam sylabbus sekolah rasanya tak de cam tu.. nanti nak check ngan adik2 ipar..

bebudak memang seronok kalau tgk haiwan2 tu kan?

hahahhaha Bb nih.. tergelak sakan g ada ke cam hidung zizan.. lol!!! so cute la Bb nih..!!